Wysłany: Pon Lip 03, 2006 12:42 pm Przedwojenne i gierkowskie plany komunikacyjne
Kiedyś na tym forum była mowa o niemieckich planach związanych z budową tramwaju na Suchanino wzdłuż ul. Powstaców Warszawskich do Beethovena i dalej do Wrzeszcza po przygotowanej już trasie wzdłuż Sobieskiego (na mapach z lat 70. zaznaczanej jako istniejąca ulica P.Warszawskich).
Teraz niejako przypadkiem tutaj wyszła dyskusja o dalszym dawnym-planowanym przebiegu tej trasy w kierunku dawnego lotniska i w drugą stronę, w kierunku Jasienia. Wydaje się, że poczynione przez Niemców prace sięgają aż zza kościołek w Migowie, gdzie moją uwagę zwrócił kilka lat temu półwykop. Teraz skojarzyłem, że to pewnie ma związek z tymi planami.
Mitoko napisał: "Dalszego przebiegu ulicy wg. planów niemieckich nie pamiętam (była niegdyś świetna pozycja książkowa o niemieckich planach z końca lat '30-ych - ale miałem ją w ręku z 10 lat temu)". Może ktoś z Was wie jeszcze coś na ten temat. A może nawet ma tę pozycję o której wspomina Mitoko?
W LWSM Morena na korytarzu wisi śliczna mapka, gdzie niedoszła trasa tramwajowa jest pokazana jako ulica NowoPolitechniczna (albo jakoś podobnie) .
Następnym razem spróbuję zrobić jej zdjęcie (co może być trudne, bo jest za szybką)
Witam, ja slyszalem kiedys, ze spece z PG zaprojektowali ciag komunikacyjny - alternatywny dla "glownego ciagu trojmiejskiego" - Al. Grunwaldzka, Al. Niepodleglosci itd...
Mial byc on pociagniety rownolegle do torow SKM jako wiadukt na kolumnach...niezaleznie ruch kolowy mialby odbywac sie po nim.
Pomysl do spelnienia, futurystyczny, godny uwagi...jednak za bardzo kosztowny....
Witam, ja slyszalem kiedys, ze spece z PG zaprojektowali ciag komunikacyjny - alternatywny dla "glownego ciagu trojmiejskiego" - Al. Grunwaldzka, Al. Niepodleglosci itd...Mial byc on pociagniety rownolegle do torow SKM jako wiadukt na kolumnach...niezaleznie ruch kolowy mialby odbywac sie po nim.
To chyba chodzi Ci o koncepcję, bo sam ciąg komunikacyjny, tzw. "Czerwona Droga" w planach jest od dawna. To właśnie w związku z nim pojawiła się koncepcja tunelu pod Sopotem.
W planach był również tramwaj na ul. Obrońców Wybrzeża przez las do pętli Brzeźno Plaża. Do dziś na ul. Obr Wyb jest zostawiona rezerwa terenowa - może w przyszłości trasa tramwajowa będzie. Na pętli Brzeźno Plaża były dwie koncepcje włączenia tramwaju:
1) Włączenie na wysokości byłego (niedokończonego) hotelu stoczniowego z prowadzeniem dwukierunkowej trasy tramwajowej przez ul. Mazurską - przy założeniu likwidacji tramwaju na ul. Gdańskiej, która miała byś poszerzona i wykorzystana jako główna droga dojazdowa do portu. Inna koncepcja zakładała prowadzenie tramwaju przez ul. Wczasy - Pułaskiego, ale konserwator zabytków nie wyraził zgody.
2) Włączenie trasy tramwajowej do trasy w al. Karola Marxa przy byłym cmentarzu (koło dawnej Balladyny) i dalej dwukierunkowo przez Mazurską.
W obu koncepcjach zakładano likwidację linii autobusowej 148. Równocześnie miał być budowany tramwaj w ul. Gsopody (rezerwa terenowa istnieje do dziś) pod trasą SKM do nowoporjektowane j pętli przy AWF.
W planach był również tramwaj na ul. Obrońców Wybrzeża
Równocześnie miał być budowany tramwaj w ul. Gsopody do nowoporjektowane j pętli przy AWF.
Ciekawa była też koncepcja łącznika pętli Zaspa z Grunwaldzką - w końcu byłoby dogodne połączenie Przymorza z centrum Wrzeszcza. Rezerwa terenu na szczęście jest, tylko problem nowego wiaduktu nad/pod SKM...
W planach był również tramwaj na ul. Obrońców Wybrzeża
Równocześnie miał być budowany tramwaj w ul. Gsopody do nowoporjektowane j pętli przy AWF.
Ciekawa była też koncepcja łącznika pętli Zaspa z Grunwaldzką - w końcu byłoby dogodne połączenie Przymorza z centrum Wrzeszcza. Rezerwa terenu na szczęście jest, tylko problem nowego wiaduktu nad/pod SKM...
W planach był również tramwaj na ul. Obrońców Wybrzeża
Równocześnie miał być budowany tramwaj w ul. Gsopody do nowoporjektowane j pętli przy AWF.
Ciekawa była też koncepcja łącznika pętli Zaspa z Grunwaldzką - w końcu byłoby dogodne połączenie Przymorza z centrum Wrzeszcza. Rezerwa terenu na szczęście jest, tylko problem nowego wiaduktu nad/pod SKM...
Którędy miałaby przebiegać ta linia? Hynka?
O ile dobrze pamiętam plany, które kiedyś widziałem, to chodzi tu o Nową Abrahama - bezpośrednie połączenie pętli tramwajowej Zaspa - Hynka - nasyp kolejowy i włączenie w dzisiejszą pętlę Abrahama.
Na stronie
http://wintersonnenwende....olen/ukp11.html pod datą 18.09.1939. taki zapis: Innerdeutsche Ereignisse. Bei Danzig tut Gauleiter Forster den ersten feierlichen Spatenstich zur Autobahn auf Danziger Gebiet.
Na stronie http://usmbooks.com/kriegsmarine_RAD.html z kolei taki:
Gauleiter Forster opening work on the Danzig-Berlin Reichsautobahn
U mnie na stronie taki: W książce Brunona Zwarry "Gdańsk 1939" w dwóch relacjach pojawia się motyw budowy autostrady przez firmę Wolter Woelke niedaleko Gdańska.
W rozmowie telefonicznej 2 lata temu p. Zwarra skłaniał się, że chodziło o drogę Chojnice - Malbork. Trochę mi to nie pasowało. Dziś kiedy zobaczyłem teksty na wymienionych stronach nie pasuje mi to jeszcze bardziej. Jeśli nie chodziło tutaj o budowę obecnej drogi krajowej nr 22 to gdzie mogło nastapić to otwarcie? Wiadomo, że w planach było odbicie od autostrady Berlin - Królewiec do Gdańska, które jednocześnie miało być obwodnicą. Na mało dokładnych mapach pokrywa się ona nieco z obecną obwodnicą.
Może ona miała wejść do Gdańska od strony Jasienia? Może to jest skutek tych prac:
To przygotowany pod drogę teren za kościółkiem w Migowie, w rejonie zaplanowanego obecnie skrzyżowania Nowej Politechnicznej z Bulońską.
Na mapie 25-ce GUGIK z lat 70-tych jest opisany przez Bartosza wykop za Migowem "A".
Są tam, również zaznaczone wykonane roboty ziemne pomiędzy ul. Wileńską, a Migówkiem (trawers) "B". Ten odcinek obecnie jest zabudowany i trawers nie jest zachowany.
Są tam, również zaznaczone wykonane roboty ziemne pomiędzy ul. Wileńską, a Migówkiem (trawers) "B". Ten odcinek obecnie jest zabudowany i trawers nie jest zachowany.
Czy aby na pewno? Rezerwa terenu jest zachowana (w planach zagospodarowania) i widać ją doskonale na zdjeciach satelitarnych i lotniczych. Choć oczywiście możliwe, że dokonano przesunięcia drogi np. 10 metrów w bok (w kierunku Beethovena).
Nie mam pewności, że ten trawers był wykonywany pod drogę wylotową z Wrzeszcza na zachód. Jeśli są to ślady prac ziemnych pod tą inwestycję to sugerują, że miała ona przebiegać wyraźniej na północ od obecnie planowanej. Początkowo, jak teraz planowana: ul. Do Studzienki; po budowanej przed I wojną trasie tramwaju (kolejki elektrycznej) - obecna ul. Powstańców Warszawskich (lub obok tej trasy, bo jest możliwe, że wtedy jeszcze liczono się z jej dokończeniem); pod Grodzieńską; trawersem B w górę (tam gdzie obecnie są ulice Morenowa i Nobla); już na wysoczyźnie przy obecnym kościele w Migówku w stronę wykopu A, czyli tutaj ok. 200 m na północ od obecnej propozycji.
Taką trasę uważam za logiczną i prawdopodobną, ale to tylko moje przypuszczenia.
Przy okazji... Czy mógłbyś zamieścić tłumaczenie informacji z podanych przez ciebie linków?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum