Wysłany: Wto Wrz 10, 2013 8:38 pm Budowa drogi na Obłuże
Jakiś czas temu na fejsbooku Archiwum Państwowego w Gdańsku zaprezentowany został zestaw zdjęć "Gdynia Budowa". https://www.facebook.com/...71488105&type=3
Poza znanymi (stojącymi do dzisiaj budynkami) jest sporo zdjęć z budowy drogi i mostu nad Chylonką, do Obłuża. Ponieważ stosunkowo szybko przedłużono akwatorium portu w głąb lądu, po drodze i mostach (drugi kolejowy - widoczny na jednym zdjęciu, na drugim planie) od dawna nie ma śladu.
Zdjęcia uważam za godne zamieszczenia u nas.
Cytat:
Anna Szyjkowska: Wnioskując po sylwetce kościoła (w prawym, górnym rogu), jest to droga na Obłuże
Cytat:
Arkadiusz Bilecki Na szczycie po prawej to zdaje się bloki Pagedu na Oksywiu, przy dzisiejszym skrzyżowaniu Dąbka z Benisławskiego.
Miejsca rozpoznane zaznaczyłem na mapie z lat 40. Tu ta budowana droga jest zaznaczona i była wtedy głównym dojazdem do Obłuża.
Na mapie z 1918 r. (oczywiście) nie ma jej. Ta stara, nadmorska musiała być zlikwidowana z chwilą rozpoczęcia kopania akwatorium portu wewnętrznego. (w którym roku ) O innych zdjęciach z tego zestawu
feyg napisał/a:
Grzegorz Fey: Zdjęcia samochodów przed Komisariatem Rządu) wykonano najwcześniej w roku 1937 (nowy typ tablic rejestracyjnych),
I tu moje pytanie. Którędy jeździło się na Obłuże w międzyczasie?
Zdjęcie lotnicze z 1944 roku - widać wyraźnie jasny pas nasypu do niedoszłego mostu, drogę objazdową wychodzącą poza kadr oraz pozostałości po pierwszej drodze i bocznicy do Oksywie (to tak w kontekście mapki powyżej ;-) ):
Tu: https://www.facebook.com/groups/planmiastagdynia/
pojawiły się zdjęcia promów obsługujących przeprawę na Oksywie gdy tej drogi (z 27? 28?) jeszcze nie było.
wcześniejszy prom
i późniejszy z 1929 r.
tam na pytanie gdzie były (bywały) przystanie promowe
feyg napisał/a:
Przy kapitanacie oraz na Oksywiu za wejściem do portu wewnętrznego
Ale dodał "Wyszperałem plan Gdyni z 1930, śmiem jednak wątpić czy w miejscach gdzie droga dochodziła do kanału portowego (zwłaszcza po południowej stronie) znajdowały się przystanie promowe: http://www.mapywig.org/.....ASTA_I_PORTU... "
Przeglądnąłem zdjęcia rejonu kapitanatu i inne mapy i żadnych dowodów na istnienie przy nim przystani promowej.
Ta narysowana na mapce z 30 r. wygląda jak pozostałość drogi z podkładu (po prostu błąd).
Grzegorz Rutka: Widać że Niemcy dopiero co odbudowali wysadzony przez naszych saperów most. Ostatnim polskim pojazdem jaki przez niego przejechał był autobus MTK w Gdyni.
Krótkie rozważanie umiejscowienia autobusu na mapie. Stawiam na okolice obecnej ulicy Puckiej lub w poblizu. Argumenty jakie założyłem to:
1. Widoczne po lewej stronie drzewa z prześwitami - ulica Okrężna.
2. Prawa strona to wzgórza na Grabówku i może początek Chyloni.
3. Oksywie było o wiele słabiej zalesione niż Grabówek.
4. Nadjeżdżający pociąg za autobusem porusza się wzdłuż Grabówka i zmierza do Rumii.
5. Autobus to nr 5 i zmierza na Pogórze Rzeźnia .
6. Ulica Okrężna już 1927 była brukowana.
Oczywiście jest to jedna z możliwości, zwłaszcza numer autobusu
Widoczne po lewej stronie drzewa z prześwitami - ulica Okrężna.
O ile wiem Okrężna nie była obsadzona drzewami. Ja stawiam na Pucką. A pociąg (ja go nie zauważyłem) jedzie z Gdyni do Oksywia. Już pokonał łuk na łąkach koło Puckiej. Zabudowania za autobusem to Obłuże Dolne (Kolonia).
Ale na mapach nie znalazłem drogi równoległej do torów, a po zachodniej ich stronie
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum