Noo!
Ta fotka wyjaśnia wszystko. Położenie hangarów jak i budynków terminalu na lotnisku. W dali widać kościół. Mi si wydaji, że to kościół "Na Czarnej".
Do tej pory nie umiałem rozgryźć dosyć popularnej fotki a umieszczonej powyżej jako Langfuhr-lotnisko.jpg.
To raczej nie jest kościół na Czarnej, przy takim układzie przed nim byłyby domy (chociażby ul. Lelewela) lub browar. Ja bym raczej stawiał na kościół w Nowym Porcie, wtedy zgadzałoby się ustawienie hangarów z ustawieniem obecnym, ale nie jestem pewien, czy byłby on tak dobrze widoczny (przed wojną wieże były jednak dużo wyższe).
A pamiętasz Sab taka fotkę, naktórej były widoczne hangary i remontowany obecnie wiadukt nad koleją. Na tamtej fotce nie ma jeszcze budynku lotniska bo jak widać po architekturze to dzieło raczej z lat trzydziestych a tamta fotka jest chyba odrobinę starsza. To są te same hangary. Nawet krój liter się zgadza.
Poza tym w Nowym Porcie należałoby spodziewać się "podwójnej" wieży.
Loty wertykalne o napędzie grawitacyjnym właściwie sie nie liczą, a taki lot jaki widać na pocztówce był raczej jednorazowy i zakończony w jakiejś kwaterce przay Grosse Allee
co do Zeppelinów to w 30dni nr2 (grudzień 1998) jest artykuł i zdjecia m. in. nad Nowym Portem i Orunią
Tylko że to nie był Nowy Port a zdjęcie, które tu wyżej w wątku nazywa się 618.jpg - rejon Polskiego Haka i obecnej ulicy Wiosny Ludów.
Zauważcie, że sterowiec na zdjęciach 618.jpg, 619.jpg, 620.jpg jest identyczny, łącznie z najdrobniejszymi cieniami na kadłubie - prawdopodobnie wszystkie trzy ujęcia to fotomontaż - wycięte cygaro sterowca naklejone na fragment lotniczego zdjęcia Gdańska.
Wracając do sterowców, to według mnie jeden z pierwszych, jak nie pierwszy sterowiec w Gdańsku, to SL1 który to lądował tu w połowie lipca 1913 r. Zbudowany został według projektu prof. Johanna Schütte z ówczesnej Techniche Hochschule w Gdańsku. Jego zdjęcie opublikowane jest w jednym z albumów BSG. Przyleciał on od strony Słupska wzdłuż linii kolejowej, wylądował na terenie lotniska na Zaspie (zdjęcie na ziemi widziałem w zbiorach jednego z kolekcjonerów) potem poleciał do Królewca. Niestety 17 lipca w drodze powrotnej rozbił się koło miejscowości Erpel (Kaczory) koło Piły. Przy okazji link do strony ze spisem sterowców wyprodukowanych przez firmę Sterowce Schütte-Lanz....
Niestety w drodze powrotnej rozbił się koło miejscowości Erpel (Kaczory) koło Piły.
jesteś tego pewien? Czytałem relacje w gazetach z jego wizyty (jeśli mnie pamieć nie myli, to wizytował on Gdańsk w sierpniu 1913), a w drodze powrotnej miałe miejsce wypadek, ale nie rozbił się sam sterowiec, tylko z wysokości kilkudziesięciu metrów wypadł z zeppelina jeden z członków obsługi. Kiedyś może rozwinę ten wątek, bo to ciekawe było
jesteś tego pewien? Czytałem relacje w gazetach z jego wizyty (jeśli mnie pamięć nie myli, to wizytował on Gdańsk w sierpniu 1913), a w drodze powrotnej miał miejsce wypadek, ale nie rozbił się sam sterowiec, tylko z wysokości kilkudziesięciu metrów wypadł z zeppelina jeden z członków obsługi.
Jestem pewien że się rozbił, mam w domu książkę ze zdjęciami z miejsca wypadku wyraźnie widać że spadł na sosnowy lasek i przełamał się na trzy części. Co do członka załogi który miał spaść na ziemię to stało się to podczas katastrofy, wedle notatki ze specjalnego dodatku Danziger Zeitung jeden z żołnierzy spadł z wysokości 30 metrów i został ranny.
a tak z drugiej strony nazywać wszystkie sterowce zeppelinami to trochę niesprawiedliwe
SL1.jpg Rozbity sterowiec SL1. Źródło: Der Traum vom Fliegen Johann Schütte- Ein Pionier der Luftschiffe. Isensee Verlag Oldenburg 2000r.
Plik ściągnięto 22347 raz(y) 30,2 KB
DZ.jpg Specjalny dodatek "Danziger Zeitung" o katastrofie sterowca SL1. Źródło: Der Traum vom Fliegen Johann Schütte - Ein Pionier der Luftschiffe. Isensee Verlag Oldenburg 2000r.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum