Wysłany: Pon Mar 06, 2006 7:46 pm Danziger Luftpost
Właśnie zakupiłem model samolotu do sklejania Jest to Junkers F-13 w barwach "Danziger Luftpost". Poszukuję w związku z tym wszelkich informacji o gdańskiej flocie powietrznej.
Jak widzicie samolot gdański ma oznaczenie DZ - czyli odpowiednik polskiego SP.
Idąc dalej wszyscy członkowie forum posiadający statki powietrzne a mający takie samo "odchylenie" jak ci od samochodowych naklejek mogą sobie oznaczyć swój aparat latający literkami DZ.
Model jest chyba plastikowy, w każdym razie tak wynika z opisu:
Cytat:
New and original packed resin kit of the german airplane, the Junkers F.13 Danziger Luftpost scale 1/72 by Lüdemann. The kit is complete with resin parts, decals and instruction sheet. Very hard to find!
W książce Adama Jońcy Samoloty linii lotniczych 1919 - 1930 (z cyklu "Barwa w lotnictwie polskim") znalazłem takie fragmenciki:
Cytat:
Junkers F-13, którego prototyp został oblatany w czerwcu 1919 roku, był metalowym, jednosilnikowym, dolnopłatem pasażerskim, zabierającym dwie osoby załogi i czterech pasażerów. W roku 1921 przedsiębiorstwo Aero-Targ" wypożyczyło z gdańskiego przedsiębiorstwa .Danziger Luftpost sześć Junkersów F-13 i uruchomiło na okres Targów Poznańskich komunikację na trasie Poznań-Gdańsk i Poznań-Warszawa.
Samoloty przedsiębiorstwa „Aero-Targ" miały malowanie przyjęte w „Danziger Luftpost" — były również srebrno-czarne lub szare, ze sterami kierunku czerwonymi i dwoma białymi krzyżami (herb Gdańska). Na skrzydłach były czerwone pasy z takimi samymi krzyżami. Na bokach kadłuba, przed gdańskimi znakami rejestracyjnymi, malowano dużą literę A, a pod nią mniejszą „P" — inicjały Aero-Targ-Poznań"; pod gdańskimi znakami rejestracyjnymi znajdowały się małe cyfry i litera rejestracji niemieckiej.
Coś nie gra mi opis malowania Junkersa z Danziger Flugpost w książce Jońcy. Na cz.-b. zdjęciu nie widać za dużo ale na górnej części kabiny widać różnicę kolorów (zaznaczyłem niebieskimi strzałkami), na malowaniu modelu jest taka kolory biegną po łuku, jak na zdjęciu, na malowaniu podanym w książce nie widać tego łuku.
Według opisu z książki, spód samolotu malowany był na czarno z czerwonym pasem z białymi krzyżami na skrzydłach. Wydaje mi się, że taki czerwony pas powinien odróżniać się od czarnego tła nawet na cz.-b. zdjęciu. A na zdjęciu tej różnicy nie widać, tak jakby cała dolna powierzchnia skrzydła była w jednolitym kolorze, czyli tak jak na modelu - czerwona.
Chyba, że były dwie wersje malowania, wcześniejsza i późniejsza, a zdjęcie i opis malowania z książki są właśnie tymi różnymi wersjami.
na malowaniu podanym w książce nie widać tego łuku.
widać, tylko nie zachodzi tak daleko na boki jak na zdjęciu.
Sabaoth napisał/a:
Według opisu z książki, spód samolotu malowany był na czarno z czerwonym pasem z białymi krzyżami na skrzydłach. Wydaje mi się, że taki czerwony pas powinien odróżniać się od czarnego tła nawet na cz.-b. zdjęciu. A na zdjęciu tej różnicy nie widać, tak jakby cała dolna powierzchnia skrzydła była w jednolitym kolorze, czyli tak jak na modelu - czerwona.
Chyba, że były dwie wersje malowania, wcześniejsza i późniejsza, a zdjęcie i opis malowania z książki są właśnie tymi różnymi wersjami.
Jońca pisze o dwóch wersjach - szarej i czarnej. Na czarno-białym zdjęciu szara mogłaby się chyba nie odróżniac od czerwonej.
Nie można też wykluczyć, że były trzy wersje - czarna, szara i czerwona (a na zdjęciu widnieje własnie ta ostatnia), albo że kos popełnił błąd w kolorystyce - albo Jońca, albo producent modelu...
widać, tylko nie zachodzi tak daleko na boki jak na zdjęciu.
I to jest właśnie problem bo i na zdjęciu i na modelu zachodzi tak samo. To jest na niekorzyść Jońcy.
Być może pierwotnie, wczesne wersje miały malowanie srebrno-szare lub czarne i było to malowanie fabryczne, a dopiero później wprowazono kolorystykę gdańską czyli kolor czerwony
później wprowazono kolorystykę gdańską czyli kolor czerwony
Tyle, że gdańskość czerwieni (ze względu na rozbieżność "źródeł") to na razie tylko nasze domysły - przecież nie wszystkie przedsiębiorstwa musiały brać barwy od gdańskiego herbu (flagi) - tak jak np. niezaleznie od "swoich" barw narodowych LOT maluje swą flotę na biało-niebiesko, Lufthansa na biało-niebiesko-żółto, KLM na niebiesko-biało-grantowo itd.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum