Dawny Gdańsk Strona Główna Dawny Gdańsk


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Gdańskie statki i okręty
Autor Wiadomość
Miro 


Dołączył: 22 Wrz 2009
Posty: 2104
Wysłany: Sro Gru 12, 2012 3:56 pm   

Lodołamacz " Liebe".

Miro

lodolamacz Liebe.JPG
Plik ściągnięto 17005 raz(y) 67,7 KB

_________________
www.olszynka-walddorf.cba.pl
 
W.Danielewicz 
Valdemaras


Dołączył: 28 Lut 2010
Posty: 146
Wysłany: Czw Gru 13, 2012 3:24 pm   

LIEBE

Liebe 2int.jpg
Na zdjęciu LIEBE już jako PIONIER.
Plik ściągnięto 16981 raz(y) 69,32 KB

_________________
W.Danielewicz
 
W.Danielewicz 
Valdemaras


Dołączył: 28 Lut 2010
Posty: 146
Wysłany: Pią Gru 14, 2012 10:42 am   

A oto kilka informacji o statku.

„LIEBE”

TYP STATKU: lodołamacz czołowy
ROK BUDOWY: 1910; STOCZNIA: J.W. Klawitter Schiffswerft, Danzig [Niemcy]; STOCZNIOWY NUMER BUDOWY: 349
DANE TECHNICZNE:
wymiary
długość: 40,08 m; szerokość: 8,98 m; zanurzenie: 1,20 m
od 1930
długość: 49,80 m; szerokość: 8,98 m; zanurzenie: 2,05 m. Pojemność brutto: 349 RT; netto: 204 RT.
silnik główny
2 maszyny parowe podwójnego rozprężania; 2 cylindrowe; prod.: J.W. Klawitter Schiffswerft, Danzig; rok prod.: 1910; moc: 2 x 220 KM
inne dane
pędnik: 2 śruby; prędkość na wodzie stojącej: 16 km/godz.; załoga: 7 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY

Zbudowany jako lodołamacz czołowy dla Königlische Weichsel Strombauverwaltung w Gdańsku [Danzig]. Nazwany został „LIEBE”. Niestety jako lodołamacz nie bardzo nadawał się na Wisłę był po prostu zapłytki. W 1915 roku został przebazowany do Torunia [Thorn] gdzie wszedł w skład niemieckiej Weichselschutzflottille. Pod koniec wojny nie powrócił już do Gdańska lecz został przebazowany do Szczecina [Stettin] gdzie od 1920 roku pełnił służbę w Wasserschutz Abt. Oder. Od 1921 r. jako lodołamacz w Reichswasserstrasseamt, Stettin. W 1930 roku „Liebe” został zakupiony przez Augusta Pratz ze Stralsundu, nowy armator przebudował go na statek pasażerski. Został podłużony o przeszło 9 m, wybudowano pomieszczenia pasażerskie. Na pokład mógł zabrać 620 osób. W 1931 roku jednostkę nabył Berthold Staude ze Straslundu, a rok później stał się własnością firmy Genossenschafts Reederei Hiddensee z Kloster. Kolejny armator jakim był Warnecke z Magdeburga zmienił w 1935 r. nazwę na „PIONIER”. Od 1938 roku w Inselgemeinde z Langeoog. Złomowany w 1952 r.

Waldemar Danielewicz. Gdańsk
_________________
W.Danielewicz
 
W.Danielewicz 
Valdemaras


Dołączył: 28 Lut 2010
Posty: 146
Wysłany: Sro Gru 26, 2012 1:25 am   

Poszukuje zdjęć gdańskiego statku "JANINA" ex "Jan" ex "Westerplatte" do zrobienia rysunku :hmm:
_________________
W.Danielewicz
 
W.Danielewicz 
Valdemaras


Dołączył: 28 Lut 2010
Posty: 146
Wysłany: Sro Gru 26, 2012 11:30 am   

"JAN"

Janina-Model.jpg
Prom portowy "JAN" Żeglugi Gdańskiej MZKGG
Plik ściągnięto 16763 raz(y) 45,08 KB

_________________
W.Danielewicz
 
pumeks 
Mottlauspucker


Dołączył: 22 Paź 2003
Posty: 7686
Wysłany: Sro Gru 26, 2012 11:31 am   

Takie znalazłem w sieci:



i z forum Nowego Portu dwa zdjęcia na pokładzie, ale chyba niewiele wniosą:


_________________
#MuremZaPolskimMundurem
 
W.Danielewicz 
Valdemaras


Dołączył: 28 Lut 2010
Posty: 146
Wysłany: Sro Gru 26, 2012 2:38 pm   

Dziękuje ! maleństwo ta fotka ale coś widać. Te zamieszczone poniżej fotki to są z jakiegoś statku z odkrytym pokładem rufowym. Na razie nic mi nie przychodzi do głowy.

JaninaWesterp-Model.jpg
Prom "Westerplatte" czyli późniejsza "Janina" z okresu WMG.
Plik ściągnięto 16739 raz(y) 41,3 KB

_________________
W.Danielewicz
 
feyg 


Dołączył: 23 Kwi 2007
Posty: 1166
Wysłany: Sro Gru 26, 2012 7:05 pm   

Jest też zdjęcie lotnicze statku, niestety tam też niewiele widać ("Gdańsk na fotografii lotniczej z okresu międzywojennego" str 47)

A tak przy okazji coś z zupełnie innej beczki: ostatnio zakończyła się ciekawa aukcja
_________________
Pozdrowienia z Małego Kacka
 
W.Danielewicz 
Valdemaras


Dołączył: 28 Lut 2010
Posty: 146
Wysłany: Pią Gru 28, 2012 10:46 am   

No i udało się skończyć "Janinę".

Janina60-Model.jpg
"JANINA" wygląd z około 1960 r.
Plik ściągnięto 16625 raz(y) 21,81 KB

_________________
W.Danielewicz
 
W.Danielewicz 
Valdemaras


Dołączył: 28 Lut 2010
Posty: 146
Wysłany: Pią Gru 28, 2012 11:51 am   

"SŁAWOMIR"

POPRZEDNIE NAZWY: ex. "KORMORAN"
TYP STATKU: HOLOWNIK MOTOROWY ŚRUBOWY
ROK BUDOWY: 1898
STOCZNIA: R.Holtz Dampf-Boot & Maschinen-Fabrik, Harburg/Hamburg.
NR. BUD.:

DANE TECHNICZNE:
1915
długość całkowita: 14,32 m; długość m.p.: 14,00 m; szerokość całkowita: 3,30 m m ; szerokość: 3,00 m zanurzenie pełne: 1,20 m.;
1953
długość całkowita: 14,33 m; długość m.p.: 14,00 m; szerokość całkowita: 3,30 m ; wysokość burt: 1,60 m; wysokość statku: 4,00 m; zanurzenie: 1,20 m
1966 r.
długość całkowita: 14,55 m; szerokość całkowita: 3,30 m; wysokość burt: 1,50 m;
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania dwu cylindrowa stojąca produkcji R.Holtz Dampf-Boot & Maschinen-Fabrik, Harburg/Hamburg 1898 r; moc: 60 KM przy 300 obr./min.
1 silniki wysokoprężny nieznanego typu ani produkcji o mocy 105 KM.
1 silnik wysokoprężny typu 3L160; 6 cylindrowy produkcji CZNM Škoda, Praha 1957 rok; numer fabryczny 52972; moc: 135 KM; średnica cylindrów: 160 mm; skok tłoka: 225 mm; 750 obr./min.
1 prądnica 0,8 kW = 24 V
KOTŁY PAROWE
1 kocioł parowy szkocki produkcji J.W. Klawitter, Danzig 1906 r.; ciśnienie 10,5 atm. powierzchnia ogrzewalna: 17,3 m2.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowano-spawany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 1 śruba ; prędkość: 14 km/godz..; załoga: 4 osoby
PORT MACIERZYSTY:
Gorzów Wielkopolski
ARMATOR:
Liga Obrony Kraju-Klub Wodny w Gorzowie Wielkopolskim.
NUMERY REJESTRACYJNE:
5005 [PZW. Elbląg] 815 [RDW. Elbląg]; Sz-I-28 [ I.Ż.Śr., Szczecin]

RYS HISTORYCZNY

Zbudowany na zamówienie Königlische Weichsel-Strombauwervaltung, Danzig jako holownik do obsługi taboru pogłębiarskiego, otrzymał nazwę "KORMORAN". Koszt jego budowy wyniósł 15.600 marek niemieckich [ w tym okresie dniówka robotnika wynosiła od 1 do 3 marek]. Napęd stanowiła maszyna parowa o mocy 60 KM. Od 1902 roku jego portem macierzystym był Thorn [ Toruń]. W 1906 roku dokonano wymiany kotła parowego oraz zmianę stacjonowania na Danzig. [Gdańsk]. Znany jest po części skład załogi holownika za lata 1915/17: kapitan-Franz Wenzel, maszynista-Paul Fahrmann, palacz-Kozowski Hermann. W 1919 roku "Kormoran" został przekazany bezprawnie do Wasserstrassebauamt, Elbing [Elbląg]. Powstała w 1921 roku polsko-gdańska Rada Portu i Dróg Wodnych Wolnego Miasta Gdańska domagała się niestety bezskutecznie zwrotu holownika. W latach trzydziestych XX w. "Kormoran" trafił do Wasserstrassebauamt Marienburg [Malbork]. Zatopiony w grudniu 1944 roku na Nogacie przy śluzie Galgenberg [dz. Rakowiec]. Wydobyty w lipcu 1945 roku przez firmę Brudnicki i wystawiony na ląd. Komisja uznała że statek nadaje się do odbudowy gdyż jest zniszczony w 20%. W dniu 27 lipca 1946 roku nazwany "SŁAWOMIR" został opuszczony na wodę i odholowany do Państwowych Warsztatów i Stoczni w Pleniewie koło Gdańska. Podczas odbudowy dokonano przebudowy na motorowiec. Pod koniec 1946 roku trafił do Państwowego Zarządu Wodnego w Elblągu Nadzór Wodny w Malborku. Od 1951 roku w Rejonie Dróg Wodnych w Elblągu. W maju 1954 roku został przekazany do Rejonu Dróg Wodnych w Toruniu skąd po kilku dniach trafił do Gorzowa Wielkopolskiego do tamtejszego RDW. W 1958 roku przeszedł przebudowę oraz dokonano wymiany silnika. Od 1961 roku w RDW, Szczecin z portem macierzystym w Gorzowie Wielkopolskim. Wycofany w 1965 roku, rok pożniej przekazany Lidze Obrony Kraju-Klub Wodny w Gorzowie Wlkp. jako statek szkoleniowy. Do kiedy eksploatowany nie wiadomo, wykreślony 21 maja 1980 r. z rejestru z urzędu przez Inspektorat Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Wystawiony na ląd w Gorzowie. Obecnie w stoczni celem odbudowy.

Kormoran-Modelint.jpg
Plik ściągnięto 16603 raz(y) 26,32 KB

_________________
W.Danielewicz
 
W.Danielewicz 
Valdemaras


Dołączył: 28 Lut 2010
Posty: 146
Wysłany: Nie Gru 30, 2012 2:31 pm   

Prom "Krantorfahre"

NataliaKrantor-Model.jpg
Prom "Krantorfahre" kursujący pomiędzy Żurawiem a Ołowianką. Dziś kursuje tam prom CMM "Motława" wzorowany na tym promie. Po wojnie czyli po roku 1945 jako "Natalia".
Plik ściągnięto 16495 raz(y) 36,2 KB

_________________
W.Danielewicz
 
Henio 

Dołączył: 24 Maj 2011
Posty: 149
Wysłany: Nie Gru 30, 2012 4:28 pm   

A może by tak znależć więcej info na temat tego holowniczka :
Wiem że kadłub jest nitowany i pochodzi z roku 189? .
Jest to prawdopodobnie najstarsza jednostka która pływa , kiedyś był parowy , obecnie ma silnik Diesla.
 
W.Danielewicz 
Valdemaras


Dołączył: 28 Lut 2010
Posty: 146
Wysłany: Nie Gru 30, 2012 9:06 pm   

„OKOŃ”
zbudowany: 15. sierp. 1921; Königsberg [dz. Kaliningrad] nośność 14 t; dł. całk.-16,00 m; dł.m.p. -15,08 m; szer.-3,80 m; wys.burt-2,30 m; zanurz.-1,60 m; 1 silnik wysokoprężny 95 KM; 1 śruba; 3 ludzi załogi

1921.V: OSTERODE – Helmut Herberger, Memel[Kłajpeda] maszyna parowa i kocioł ze statku „Osterode” [bud. 1902 Klawitter]; 1922 IV.: Richard Grigull, Königsberg; 1922.V: NEPTUN – Eduard Krüger u. Johann Klebb, Elbing [Elbląg] 1923.I.:Bergford Holz Spedition u. Lagergesellschaft, Danzig [Gdańsk]; 1931.I.: Bergenske Baltic Transport Limited A.G., Danzig - Bergtrans Towarzystwo Żeglugi S.A., Danzig; 1938: Johann Saidowski, Danzig [DZ]; 1945.III: zatopiony; 1945. IX.:odbudowa i remon w Stoczni Nr 4, Gdańsk; 1946: II.: WISEŁKA – Paged, Gdańsk ; 1948: Państwowa Żegluga na Wiśle, Warszawa Oddz. Gdańsk; 1949: Państwowa Żegluga Śródlądowa, Wrocław. Ekspozytura Gdańsk; 1951: OKOŃ- P.P. Żegluga na Wiśle Ekspozytura Gdańsk; 1954: P.P. Bydgoska Żegluga na Wiśle, Ekspozytura Gdańsk; 1955: w Elblągu przebudowa, nowy kocioł parowy; 1957: P.P. Żegluga Gdańska, Gdańsk 1961: przebudowa na motorowiec, silnik o mocy 100 KM 1972: PUM Port Service, Gdynia [klasyfikowany jako statek morski]; 1986: nowy silnik – 95 KM; 1989: wycofany; 1990: NEPTUN – Zakład Usług Podwodnych i Hydrotechnicznych „Neptun”; Gdynia; 1995: OKOŃ – zmiana nazwy; 2012: w eksploatacji.
© Waldemar Danielewicz

OkońWróblewski.jpg
Plik ściągnięto 16399 raz(y) 93,56 KB

_________________
W.Danielewicz
 
W.Danielewicz 
Valdemaras


Dołączył: 28 Lut 2010
Posty: 146
Wysłany: Pon Gru 31, 2012 1:52 pm   

NATALIA

Natalia49-Model.jpg
"Natalia" ex "Krantorfahre" w barwach Żeglugi Gdańskiej MZKGG
Plik ściągnięto 16398 raz(y) 49,74 KB

_________________
W.Danielewicz
 
Henio 

Dołączył: 24 Maj 2011
Posty: 149
Wysłany: Pon Gru 31, 2012 5:35 pm   

W.Danielewicz,
Dzięki bardzo za tak wyczerpujące informacje . :==
NAJLEPSZEGO
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Dawny Gdańsk Strona Główna

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template subTrail v 0.4 modified by Nasedo. adv Dawny Gdansk