Z tym się wiąże ciekawostka, mianowicie od czasu elektryfikacji trasy Gdańsk - Nowy Port funkcjonowało chyba jedyne w Gdańsku skrzyżowanie linii tramwajowej z PKP na jednym poziomie (tramwaj jechał do początku lat siedemdziesiątych ulicą Przemysłową, po północnej stronie przystanku SKM Gdańsk Brzeźno a nie jak obecnie po południowej). Pytałem kiedyś Tangensa, według niego przewód zasilający tramwaj był zaizolowany, motorniczy nabierał prędkości i przejeżdżał przez skrzyżowanie samym rozpędem.
Coś mi się zaczęło kojarzyć, że istniała taki dziwna sytuacja, że na stacji Gdańsk Główny przy skrajnych peronach była sieć 3000V przedzielona siecią 800V przy peronach drugim i trzecim. Wtedy chyba jeszcze nie było pięciu peronów, więc skrajne to pierwszy i czwarty.
_________________ Tanie nie może być dobre, drogie nie musi.
Z tym się wiąże ciekawostka, mianowicie od czasu elektryfikacji trasy Gdańsk - Nowy Port funkcjonowało chyba jedyne w Gdańsku skrzyżowanie linii tramwajowej z PKP na jednym poziomie (tramwaj jechał do początku lat siedemdziesiątych ulicą Przemysłową, po północnej stronie przystanku SKM Gdańsk Brzeźno a nie jak obecnie po południowej). Pytałem kiedyś Tangensa, według niego przewód zasilający tramwaj był zaizolowany, motorniczy nabierał prędkości i przejeżdżał przez skrzyżowanie samym rozpędem.
Warto zaznaczyć przy tym, że na skrzyżowaniu Wyzwolenia i Marynarki Polskiej również bardzo długo funkcjonowało skrzyżowanie torów tramwajowych z kolejowymi. Takie małe OT
Warto zaznaczyć przy tym, że na skrzyżowaniu Wyzwolenia i Marynarki Polskiej również bardzo długo funkcjonowało skrzyżowanie torów tramwajowych z kolejowymi. Takie małe OT
Rzeczywiście, nieprecyzyjnie się wyraziłem. Chodziło mi o skrzyżowanie tramwaju z linią kolejową wyposażoną w przewody trakcyjne. Linia nr 722 wzdłuż ul. Wyzwolenia nigdy nie została zelektryfikowana, więc nie rodziła takich problemów o jakich napisałem. Podobnie jak inne niezelektryfikowane łącznice, np. koło Stoczni Gdańskiej.
Zbych napisał/a:
na stacji Gdańsk Główny przy skrajnych peronach była sieć 3000V przedzielona siecią 800V przy peronach drugim i trzecim. Wtedy chyba jeszcze nie było pięciu peronów, więc skrajne to pierwszy i czwarty.
Widać to na zdjęciach zrobionych w ostatnich dniach użytkowania "modraków" na 800V. Przy peronie 4 stoi "kibel" obsługujący trasę do Nowego Portu.
(...) Forumowicze! Przyznaję, że ten temat jest i jeszcze będzie przeze niepogłębiony w stopniu odpowiednim. Wrócę do niego, tak planuję. Temat XIX w. ma tak wielki potencjał, że należy stwierdzić, iż dotąd faktycznie tylko go „liznąłem” na potrzeby bardziej krótkiego wprowadzenia w klimat w jednej takiej książce. Nie wrócę do niego przed majowym wykładem, więc pewnie i nie bardzo będę poruszał temat „łącznicy”. (...)
Niestety, nie mam w odpowiedniej skali arkusza przylegającego od południa i nawet nie wiem, czy taki kiedykolwiek istniał. Ale z http://igrek.amzp.pl/11783812 pobrałem arkusz w nieco mniejszej skali, zrobiłem wycinek i wygląda to, jak niżej.
Dzięki. Niestety, mimo teoretycznie tożsamego datowania, są to fragmenty dwu bardzo odmiennych odwzorowań.
Matti napisał/a:
Nie wiem czy mogę w tym wątku, ale szukam wszelkich informacji i zdjęć nt. kładki nad torami w Nowym Porcie. W którym miejscu ona była? Czy w okolicach Kasztanowej czy jednak bliżej stacji Gdańsk Brzeźno? Może jest o niej coś na forum, ale coś nie mogę znaleźć...
Edit:
Na razie znalazłem tylko, że łączyła ulicę Blizową z zabudowaniami przy nabrzeżach
Ożywienie wywołane tym pytaniem (osobliwym, biorąc pod uwagę dostępność wielokrotnie powielanych materiałów) skłania do refleksji nad dziejową niesprawiedliwością. Całkiem bowiem niedaleko funkcjonował obiekt pokrewny, który cieszył się solidniejsza konstrukcją, ciekawszą architekturą i zapewne większą frekwencją, ale pozostaje kompletnie zapomniany: kładka nad torem wyciągowym w Brzeźnie. Jej rysunki upowszechnił kiedyś renekk na WFG:
a poza tym widać ją na pewno na co najmniej jednej 'lotniczej' pocztówce z Brzeźna.
Zadaniem kładki był przerzut gawiedzi z szosy brzeźnieńskiej (Krasickiego) do Brösener Wäldchen ponad rozjazdem w torze stanowiącym wyciągnięty, zachodni ogon ówczesnego WOC. Musiała spełniać podobne kryteria odporności na penetrację, jak całe ogrodzenie Freibezirk i była chyba dość charakterystycznym i malowniczym elementem infrastruktury tej stacji towarowej - jednego z co najmniej 3 punktów eksploatacyjnych historycznie noszących w nazwie imię Nfw.
Brakuje naziemnych ujęć z dowolnego okresu.
Jakąś kładkę, nie wiadomo czy tę z 1895, widać na wczesnej powojennej mapie w wątku 'kolejkowym', aczkolwiek Rosjanie już jej nie uwzględnili. Tam też renekk wskazał terminus ante quem możliwej likwidacji, czyli kres funkcjonowania starego układu z torem wyciągowym, przebudowę Zaspy Towarowej z bezpośrednim wjazdem na WOC, przekładką linii 249 i toru 501.
Z punktu widzenia obateli przede wszystkim było to powstanie wiaduktu w ciągu Krasickiego.
Ktoś z Państwa coś?
Ciekawe. Byłem przekonany, że to jest ta sama lokalizacja. O istnieniu drugiej kładki nie miałem pojęcia. Czy można prosić o coś bardziej konkretnego, np. zdjęcie (choćby lotnicze)?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum