Zdjęcie z Forsterem było zrobione w miejscu , w którym ul. Wileńską przecina dzisiejsza droga gruntowa biegnąca pomiędzy POD (pracownicze ogródki działkowe) a zabudową ul. Grodzieńskiej. Parę metrów w głąb! W tle widać ścianę szczytową domu stojącego po lewej stronie ul. Wileńskiej Drzewa rosły kiedyś przed tym budynkiem. To resztki tej alei dębowej wiodącej do Pałacu i Parku.
Rzeczony komin w tle to nie komin tylko słup telefoniczny ze smołowanego drewna. Stały takie słupy tam do połowy lat 80...!
Wózek przy którym stoi A.Forster to taka mała ręcznie pchana po szynach węglarka. Pamiętam z wczesnych lat 70, że na działkach (a i moja babcia miała tam swoją) walały się takie wąskotorowe szyny i nikt nie wiedział do czego. Oczywiście nie był to cały tor tylko jakieś jego fragmenty, poszczególne szyny. Ludzi robili z tego słupki do ogrodzeń. Być może jeszcze gdzieniegdzie stoją. Wiosną się przejdę po działkach to sprawdzę.
Zdjęcie z Forsterem było zrobione w miejscu , w którym ul. Wileńską przecina dzisiejsza droga gruntowa biegnąca pomiędzy POD (pracownicze ogródki działkowe) a zabudową ul. Grodzieńskiej. Parę metrów w głąb! W tle widać ścianę szczytową domu stojącego po lewej stronie ul. Wileńskiej Drzewa rosły kiedyś przed tym budynkiem. To resztki tej alei dębowej wiodącej do Pałacu i Parku.
.
Czyli chodzi o pozycję nr 3?
Nr 1 to przepompownia i okolice - miejsce inauguracji wg mnie (proste odejście od prac ziemnych z lat 20., od owej "drogi gruntowej").
Nr 2 to hipotezy (w skrócie i uproszczeniu) innych osób.
archicar napisał/a:
Wózek przy którym stoi A.Forster to taka mała ręcznie pchana po szynach węglarka. Pamiętam z wczesnych lat 70, że na działkach (a i moja babcia miała tam swoją) walały się takie wąskotorowe szyny i nikt nie wiedział do czego. Oczywiście nie był to cały tor tylko jakieś jego fragmenty, poszczególne szyny. Ludzi robili z tego słupki do ogrodzeń. Być może jeszcze gdzieniegdzie stoją. Wiosną się przejdę po działkach to sprawdzę.
Na pozyskanej ostatnio mapie 1:10000 przedstawiającej stan z 1972 r. ale naniesionym na podkład z 1959 r. fragment w okolicy Diabełkowa pokazuje to, co pozostało po wojnie.
Wcześniejsza, ale mniej dokładna mapa, którą prezentowałem jakiś czas temu, przedstawiała to, co zinterpretowałem jako pozostałości po budowie drogi. Tutaj te pozostałości są narysowane dokładniej.
Z tego, co tu widzę:
1. Obecnie czytelna w terenie trasa południowa (żółta), nad ujętym skanalizowanym potokiem, została wykonana po wojnie, bo tutaj potok ten płynie jeszcze na powierzchni, dnem dolinki, bliżej ul. Schuberta.
2. Na trasie północnej widać logiczne (takie jak powinno być przy pracach drogowych) bilansowanie kubatury wykopów i nasypów. Ziemia z górnego wykopu była zwożona na niższy nasyp, a z dolnego (w miejscu dawnego Diabełkowa) przewożona w górę trasy. To ten transport uwieczniony został na zdjęciu. Forster razem z robotnikami pcha wózek od Wrzeszcza w górę doliny.
3. Sposób poprowadzenia trasy rowu przeciwczołgowego świadczyć może o prestiżu budowy, której pozostałości widzimy na mapach. Schodzący z góry rów przy trasie drogi skręca i jest prowadzony 350 metrów równolegle do niej, aby przeciąć ją prostopadle. Tak jak by nie chciano zniszczyć efektów pracy Forstera.
Na wspomnianych wcześniej mapach 1:10000, na południe od Jasienia znalazłem sporo elementów pozostałych po pracach drogowych z przed 45 r. (albo na takie wyglądających).
Kilka z nich jest zaznaczonych na mapach 1:25000. Kiedyś, nawet szukałem w terenie nasypów - pryzm ziemi na wschód od Szadółek, ale nie znalazłem ich; najprawdopodobniej zostały splantowane. Tu jest ich więcej zaznaczonych. Może coś pozostało. Jak śnieg zniknie trzeba będzie się wybrać.
Poza przepustem E jeszcze 3 drobne cieki zostały ujęte w rury i zasypane! Na mapce droga14r poza śladami prac równoległych do drogi jest coś, co sugeruje, że w miejscu przecięcia nowej drogi z szosą Łostowice - Kowale (do Kościerzyny) przygotowywano teren pod budowę skrzyżowania z rozjazdami.
Za przepustem koło Borkowa, aż do Straszyna nie znalazłem żadnych śladów. Oś drogi zaznaczyłem tu linią przerywaną. W tym rejonie niemiecka droga miała przebiegać prawie identycznie jak obecna obwodnica. Na mapce jej budowa jest już zaznaczona.
droga12r.jpg Koło Jasienia. Na dole szosa do Kartuz
Plik ściągnięto 17287 raz(y) 78,62 KB
droga12f.jpg fragment
Plik ściągnięto 17287 raz(y) 78,88 KB
droga13r.jpg Koło Szdółek. Droga z Ujeściska do Szadółek
Plik ściągnięto 17287 raz(y) 79,91 KB
droga13f.jpg fragment
Plik ściągnięto 17287 raz(y) 79,18 KB
droga14r.jpg Szosa Kościerska odcinek Łostowice - Kowale
A ja ponownie dopiero wczoraj. Widać to było już na zdjęciach, ale na żywo jeszcze bardziej zastanawia celowość tak szerokiego przepustu. Przy okazji teraz jestem pod wrażeniem, że latem dotarłeś do jego wschodniego wylotu. Ciężko tam dojść nawet teraz (bez roślinności).
Poza tym czy to możliwe, że wykonywano wpierw przepusty, a dopiero potem miały ruszyć, na tym odcinku, prace ziemne?
Podobna kwestia z przepustem znalezionym dzięki Twoim mapom między łostowickimi Czterema Porami Roku, a Kowalami:
Jak się zazieleni tego ni cholery się nie zauważy. Gruntowa droga korzysta z wąskiego pseudo-przepustu 40 metrów obok.
Śladów prac ziemnych w okolicy brak. Natomiast znalazłem niefotogeniczne ślady na granicy Zakoniczyna z Rębowem. Są dwie długie pryzmy. Ale dalej, w kierunku Jasienia żadnego sztucznego wyglądu terenu.
archicar napisał/a:
Moim zdaniem punkt 3 !
A nawet kilka metrów bliżej ul. Wileńskiej.
Znów byłem, znów widziałem i nie zgadzam się.
Jakieś góra 30 metrów odszedłem od Wileńskiej w górę i wciąż nie mogłem uchwycić domków po lewej. Ponadto na wprost nie ma horyzntu zalesionych wzgórz widocznych na fotce z 1939 r. .
No i nie widać Wydziału Chemii UG a tu rzuca się aż w oczy.
Jak się przeniesiemy w rejon starego Diabełkowa widok od razu robi się podobny:
Żółty budynek to przepompownia. Oczywiście najlepiej byłoby stanąć gdzieś tam po lewej stronie zdjęcia, gdzieś w połowie drogi między punktem nr 1 i 2. Ale tam albo gęste krzaki albo domy. Nie dość, że ciężko podejść i ustawić się, to jeszcze i tak nowe domy zasłaniają te stare, te widoczne po lewej na zdjęciu z 1939 roku.
Z ciekawostek-aktualności to coś robili ze stawem przy Wileńskiej. Niski poziom wody, drogi gruntowe rozjeżdżone (jeszcze dodatkowo to utrudniało mi penetrację).
Zmierzyłem na mapie 1:10000. Od ujęcia strumyka do jego wyjścia na powierzchnię jest ok. 150 m.
Bartosz B. napisał/a:
zastanawia celowość tak szerokiego przepustu.
Raczej długiego
Przeanalizowałem wysokości nad poziom morza w tym rejonie. Dno górnego wykopu jest na poziomie 107 mnpm; górka po drugiej stronie strumyka ma trochę ponad 100 m; potok wpada do przepustu na poziomie ~ 85 m; opuszcza go jeszcze niżej. Wydaje mi się prawdopodobne, że od górnego wykopu korona drogi miała opaść o jakieś 2 m; czyli nad przepustem mogło to być planowane na 105 m. Wynika z tego, że ten nasyp mógł mieć 20 m. To sporo. Przy szerokości 50 m na górze przepust powinien mieś ~ 100 m długości. Jeszcze mogło być planowane poszerzenie u podnóża skarpy na jakąś lokalną drogę.
Poza tym czy to możliwe, że wykonywano wpierw przepusty, a dopiero potem miały ruszyć, na tym odcinku, prace ziemne?
Jak najbardziej logiczne. Dopiero po ułożeniu przepustu można nad nim formować nasyp. Chociaż przy budowie "Berlinki" różnie bywało. Gdzieś, koło Drawska (? - Ty z pewnością wiesz gdzie) są spore, uformowane nasypy dochodzące z obu stron do rzeczki, a mostu jeszcze nie zaczęto budować
Tylko w miejscu przepustu "E" aż się prosi o wiadukt. Przecież dalej w Jasieniu teren znów idzie pod górę. Nie jestem inżynierem, ale w tej obserwacji nie ma chyba niczego szczególnego: doliny pokonuje się wiaduktami, estakadami. Chyba, że tam zaniżono parametry trasy.
No ale mam informację od autochtona, że w 1940 roku był, gdzieś w tej okolicy, na budowie autostrady, nawet trochę pomagał w budowie.
doliny pokonuje się wiaduktami, estakadami. Chyba, że tam zaniżono parametry trasy.
To czy most, czy nasyp nie wpływa na komfort jazdy, a tym samym na parametry trasy. Ładny most może przynieść splendor inwestorowi i wiele z tego względu mostów powstało Wydaje mi się, że dopiero w drugiej połowie XX w. koszt wzniesienia dużego nasypu stał się większy niż koszt mostu (estakady). W 40-tych latach nasyp powinien być tańszym rozwiązaniem.
Zamieszczając te mapki zapomniałem, że warto by te przepusty jakoś ponazywać, aby było oczywiste, o którym aktualnie mowa Ponieważ już był E proponuję następne litery alfabetu.
Bartosz B. napisał/a:
Podobna kwestia z przepustem znalezionym dzięki Twoim mapom między łostowickimi Czterema Porami Roku, a Kowalami:
Jeśli dobrze zrozumiałem byłeś przy przepuście G. Ja dopiero wczoraj szukałem tego na potoku wypływającym z rejonu Szadółek (F). Teren dość mocno zmieniony względem tego, co na mapach. Od strony Łostowic i Kowali nowe osiedla, pomiędzy nimi w miejscu strumyka i bagienka spory zbiornik retencyjny(?), rekreacyjny(?), a i od strony Szadółek wkracza nowe. Trochę pobłądziłem, ale znalazłem. Strumyk płynie tu w jarze. Przepust wygląda na niedokończony. Od strony górnej wody betonowe ujęcie i dalej zasypane, ale nie całkiem, betonowe rury przepustu. Po kilkudziesięciu metrach zachowanej budowli rury zapadają się w rozlewisku. Brak dolnego zakończenia. Woda płynie obok przepustu odsłaniając spory jego fragment.
droga15ra.jpg miejsce przepustu G, znalezionego przez Bartosza
Plik ściągnięto 16605 raz(y) 78,45 KB
droga13ra.jpg miejsce przepustu F (zdjęcia poniżej)
Plik ściągnięto 16605 raz(y) 79,86 KB
DSCF0694r.jpg wlot do przepustu (zamulony)
Plik ściągnięto 16605 raz(y) 79,18 KB
DSCF0696r.jpg górny fragment (po lewej - wlot do przepustu)
Plik ściągnięto 16605 raz(y) 79,24 KB
DSCF0697r.jpg widok pod prąd
Plik ściągnięto 16605 raz(y) 78,67 KB
DSCF0699r.jpg środkowy fragment
Plik ściągnięto 16605 raz(y) 78,26 KB
DSCF0703r.jpg opadająca w rozlewisko końcówka
Plik ściągnięto 16605 raz(y) 78,54 KB
DSCF0701r.jpg ostatni element
Plik ściągnięto 16605 raz(y) 77,9 KB
Ostatnio zmieniony przez Krzysztof Pon Maj 10, 2010 11:13 am, w całości zmieniany 1 raz
Na południowym brzegu strumyka, za przepustem F zachowały się 3 pryzmy ziemi. Jedna, wzdłuż trasy drogi zaznaczona na mapce i dwie (bliżej wody) prostopadłe do niej, niezaznaczone na mapie.
DSCF0712r.jpg pryzma równoległa do osi drogi (zaznaczona na mapie)
Plik ściągnięto 16601 raz(y) 78,99 KB
DSCF0708r.jpg pierwsza od potoku, prostopadła do osi drogi pryzma
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum